Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autíčka na baterky.

Do roku 2030 prý na silnicích začnou převládat elektrická auta. A v polovině století už budou na benzín nebo naftu jezdit jen opravdu historické kousky. Připadá vám to jako fantazie?

 

Do roku 2030 prý na silnicích začnou převládat elektrická auta. A v polovině století už budou na benzín nebo naftu jezdit jen opravdu historické kousky. Připadá nám to jako fantazie, ale třeba nákupní pidiškodovka Citigo se má od příštího roku vyrábět jen v elektrické verzi. A na elektropohonech pracují všechny značky, co jich v Evropě je. EU nařizuje drastické minimalizace emisí a konstruktéři aut sdělují, že takové stroje nedokáží postavit. Ovšem EU započítává celkovou produkci automobilky, takže souběžná výroba elektroaut s nulou zplodin fabriku zachrání.

Přechod na elektrickou silniční trakci má mnoho výhod i nevýhod. V městských ulicích přestaneme dýchat zplodiny. Výrazně ubyde v ovzduší spalováním vzniklý CO2, který – jak tvrdí klimatologové – se podílí na oteplování planety. Nebude třeba těžit tolik ropy, zůstane ušetřena pro chemickou a další výrobu. Přestane se i s pěstováním a přimícháváním řepky do benzínu, čímž se zlepší stav půdy a krajiny. Nové motory budou také mnohem méně hlučné a rozjezdy aut plynulé.

Ale. Hlavní součástí elektroaut jsou baterie. Těžba vzácných kovů do nich, například kobaltu a lithia i výroba baterií jsou ekologicky velmi náročné. Navíc zrovna těchto kovů je na světě poměrně málo a mohou znamenat i lokální konflikty podobně jako ropa. Na výzkumu dalších materiálů pro výrobu baterií se samozřejmě usilovně pracuje, ale nové objevy nemůžeme čekat příští týden. Baterie mají navíc omezenou životnost pro x nabití a otevřenou otázkou zůstává i jejich ekologická likvidace.

Teď provoz. Dojezd na jedno nabití je zatím přibližně 300 kilometrů, pak musíte zaparkovat u dobíjecí stanice a nějaké čtyři hodiny civět na rafičku voltmetru. Takže na otočku se můžete z Prahy vydat nanejvýš do Hradce Králové, na jednu jízdu možná do Vídně. Do Splitu s několika čtyřhodinovými přestávkami. To v ideálním případě, když u dobíječky nebude fronta. 

V Česku je zatím asi 400 dobíjecích stanic, část z toho ve firmách a tedy nepřístupných. Experti odhadují, že už v roce 2030 by jich u nás mělo být 20 000. (Někde u Kadaně na to bude muset být vychystána další uhelná elektrárna.) Nemusíte být ani elektroinženýrem, abyste si dokázali představit tloušťku toho kabelu, který povede od elektrárny ke každé jednotlivé dobíjecí stanici. Aby se investorům vyplatilo postavit takové množství dobíjecích stanic, musí být v té době už potřebné množství elektroaut v provozu. Ale kdo by si kupoval elektrické autíčko, když nebude dostatečně hustá síť dobíjecích stanic a vy uvíznete někde v pustině s vybitou baterií.

A bude se stavitelům dobíječek do toho vůbec chtít investovat, když na světě už také jezdí auta na vodíkový článek a nikdo netuší, který z pohonů budoucnosti se nakonec prosadí?

Ceny elektroaut se zatím pohybují kolem milionu korun. Časem půjdou možná dolů, ale asi dost pomalu. Vozidla, která stojí dvoj- až trojnásobek benzínového sourozence, si asi příslušník střední třídy nepořídí. Leda tak nějaký mnohamilionář pro manželku.

Ti ostatní možná zůstanou u spalovacích motorů, i když s nimi už brzy nebudou vpouštěni do center měst. A to i přesto, že ta jejich auta budou vymazlená na nejnižší možné množství emisí a bezolovnatý benzín. Ale abych nekončil pesimisticky: věřím, že konstruktéři v příštích dekádách vymyslí skvělá vylepšení a že podnikatelům se podaří zlevnit výrobu elektroaut. Hlavně aby jim politici do toho moc nekecali.

Autor: Michal Konečný | středa 10.4.2019 8:06 | karma článku: 16,54 | přečteno: 491x
  • Další články autora

Michal Konečný

Hlemýždi, plži a šneky.

Když bylo jedno z vnoučat ještě nevelké, zeptalo se: „Juppe, šnek se narodí už s boudičkou?“ A lítáte v tom! Nejdřív si uvědomíte, že jste o tom dřív, ani teď v pokročilém věku, nikdy nepřemýšleli. Takže nemáte tušení.

10.10.2022 v 20:48 | Karma: 13,32 | Přečteno: 301x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Čudlátka

Asi tak před čtyřmi lety ta otázka hýbala sítěmi: Souhlasíte se zákazem výroby a distribuce plastového nádobí, plastových příborů, brček a ušních šťourátek v celé EU? Už se neklade. Od října to v celé Evropské unii platí.

9.10.2022 v 20:32 | Karma: 9,84 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Život s dvojčaty.

Mám šest vnoučat a moje žena je na tom stejně. Dokonce má přesně těch samých šest. V rámci tohoto rozlehlého vnukstva jsme si opatřili dvojčata. Nebezpečí, že si je budeme navzájem plést, jsme předešli tím, že je to kluk a holka.

4.10.2022 v 8:21 | Karma: 19,48 | Přečteno: 454x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Minuta

Neexistuje nic, z čeho by nemohl vzniknout problém. Jste vánočně usebráni (prdlajs, kde mám ten podstavec na stromek a nabrousit ten nůž na porcování kapra), radujete se z toho, že už musíme přežít jenom celou zimu,...

24.12.2021 v 11:58 | Karma: 8,37 | Přečteno: 256x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Praha – město namalovaných cyklostezek.

Jedete v Praze po nábřeží pod Negrelliho viaduktem směrem k tržnici. Když se podíváte na pruhy na vozovce, zíráte: tohle musel malovat nějaký šílenec. Samo o sobě je to pro všechny dost složité místo.

21.11.2021 v 17:15 | Karma: 25,42 | Přečteno: 545x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Škodovka stojí.

Víme první, jak na to. Škodovka stojí. Fotbal taky stojí. Protože na hřištích stojí auta. Někde už možná na těch autech leží sníh.

6.11.2021 v 21:14 | Karma: 10,80 | Přečteno: 441x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Spirituál kvintet

Byl říjnový pátek, a protože se zrovna volilo, byl v Lucerně volný termín a toho okamžitě využil Spirituál kvintet. Ke svým dvanácti (nebo kolika) posledním beznadějně vyprodaným koncertům přidal ještě jeden.

17.10.2021 v 20:21 | Karma: 21,60 | Přečteno: 419x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Pravdy, polopravdy, nepravdy a lži.

Ne že bychom neměli žádné problémy. Ale abychom před nimi mohli zavírat oči, vymýšlíme problémy jiné. Máme strany, které nás chrání před migranty. Protože ti by brali Čechům práci, kterou Češi nechtějí dělat.

3.10.2021 v 21:23 | Karma: 6,50 | Přečteno: 176x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Křižovatky dějin

Kde mohli Češi dneska být, kdyby se nestalo to nebo onohle. Přečasté téma hospodských debat, internetových diskusí a občas i ucelených příběhů v knížkách s alternativní historií.

30.9.2021 v 21:58 | Karma: 6,40 | Přečteno: 119x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Michal Konečný

Dušíni vymřeli, jsme národ kočičí pracky.

Co myslíte, existuje české příjmení Rádsetoulalová? Ale ano existuje. Dokonce v Česku žije 17 jeho držitelek. Nejvíc na Brněnsku. Málokdo by se chtěl jmenovat Trouba. A přesto s tím příjmením žije sedm lidí.

29.9.2021 v 23:00 | Karma: 19,92 | Přečteno: 483x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Jsme ve válce.

Ta válka se vede o klima. Vykašleme se na korektnost a pojmenujme obě strany přiléhavými názvy: alarmisté a popírači. Spor se nevede o to, že se otepluje, ale jak moc za to může člověk. To první se dá změřit, to druhé vůbec ne.

28.9.2021 v 20:50 | Karma: 13,63 | Přečteno: 315x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Zasadit strom trvá stejně dlouho jako namalovat transparent.

Vědci z Curychu přišli s novým řešením v boji s klimatickou krizí a globálním oteplováním. Podle jejich výzkumu by bylo potřeba vysadit bilion nových stromů, v přepočtu na rozlohu by se jednalo o velikost území USA a Číny.

26.9.2021 v 20:29 | Karma: 18,61 | Přečteno: 261x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Chvála paměťnictví.

Jako pamětník jsem zažil, když u nás nastala televize. Vysílalo se asi tři hodiny denně v černé a bílé, televizorní bedna byla velká jako dvě stodoly, kdežto monitor byl jen o něco větší než obrazovka chytrého Samsungu.

24.9.2021 v 20:59 | Karma: 14,75 | Přečteno: 255x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Blackout.

Mějte nádrž vašeho auta vždy plnou. To proto, abyste naložili příbuzné a odjeli s nimi na chalupu, kde se to dá líp přežít. Cestou už benzín nenaberete, čerpací stanice jsou na elektřinu. Ani vlaky a busy už nepojedou.

23.9.2021 v 20:57 | Karma: 30,96 | Přečteno: 868x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Zachraňte pildušku.

Voláme vás na pomoc. Dejte to dál a informujte všechny své známé. V zoologické zahradě v Rožmitále pod Třemšínem je i párek pildušek kamerunských. Je to vzácný živočišný druh, kterému hrozí vyhynutí. Věříme, že i vy pomůžete!

21.9.2021 v 20:01 | Karma: 11,38 | Přečteno: 253x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Čestná stráž.

5. března 1953 zemřel Stalin. Když to politbyro v Moskvě přestalo tajit, zpráva se rozšířila rychlostí blesku až do Litoměřic. Na škole visel černý prapor a jedna soudružka učitelka přišla do školy v černém. Fakt nekecám!

20.9.2021 v 21:20 | Karma: 22,08 | Přečteno: 517x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Zkouška sirén.

Správná siréna musí kolísat, aby budila hrůzu. Vzpomínám si na ustaranou tvář mé mámy, když začali houkat, strhla z věšáku něco teplého na mě, popadla mě a šup přes ulici naproti do pivovaru. Sirény hlásaly, že se blíží bombardéry

19.9.2021 v 21:08 | Karma: 11,57 | Přečteno: 316x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Opěšalá nostalgie v centru Prahy.

Od té chvíle, kdy od Muzea na Můstek projel poslední vůz elektrické dráhy (stalo se to 13. prosince 1980), se vedou diskuse a spory mezi zastánci znovuobnovení podélné trasy a jejího provozu a odpůrci podobného kroku.

16.9.2021 v 20:09 | Karma: 13,77 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Náš rodný jazyk.

Podle údajů z Bruselu drtivá většina evropských úředníků ovládá minimálně dva až tři (cizí) evropské jazyky. Bylo by zajímavé zjistit, u kolika z nich je jedním z těch cizích jazyků čeština. Obávám se, že by se to blížilo nule.

15.9.2021 v 20:34 | Karma: 9,03 | Přečteno: 335x | Diskuse| Společnost

Michal Konečný

Šrouby nejsou bity!

Představuji si, že někdo geniální vynalezl šroubovák. Všichni na to uhranutě zírali a všem se to líbilo. Pak se ale nějaký šťoura zeptal, k čemu to vlastně je. Tudy vedla cesta k tomu, že nějaký další koumes vymyslel šrouby.

14.9.2021 v 21:42 | Karma: 17,99 | Přečteno: 416x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 237
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 412x
Michal Jupp Konečný Narodil se na úpatí Nuselského mostu, když tam ještě nestál. * Do Prahy se vrátil za účelem vysokoškolských studií, ale to už měl zkušenosti s jazzem a rock’n’rollem. * Ale věnoval se divadlu, pro které psal hry a písničky. * Nakonec založil se svou ženou Hankou folkovou kapelu. * Aby měla kde hrát, začal organizovat koncerty v Malostranské besedě. * Z Malostranské besedy se stala Mekka všech folkařů, trampů, bluegrassistů a písničkářů. * Po deseti letech ho z Besedy vyhodili, protože tam uváděl režimu nepohodlné písničkáře. * Stal se šéfem břevnovského Klubu na Petynce. * Na dalších deset let se Petynka stala Mekkou všech folkařů, trampů, bluegrassistů a písničkářů. * V sedmdesátých a osmdesátých letech byl dramaturgem Porty, která se v té době z malých sálků vypracovala až na třicetitisícový Lochotín v Plzni. * Byl lídrem Folk a Country Klubu, který po třicet let pořádal v Praze koncerty v Lucerně a dalších velkých sálech. * Byl dramaturgem Českokrumlovského folkového festivalu, Svojšického slunovratu, Svojšického letorostu, Banjo Jamboree, Country rumpálu a dalších festivalů. * Psal do Mladého světa, Mladé fronty a dalších medií o hudbě. * Ve vydavatelství Panton připravil řadě dnes velmi slavných kapel jejich první alba. * Po Listopadu 89 se stal šéfredaktorem časopisu FOLK & COUNTRY, který vycházel 21 let. * Připravil devadesát televizních pořadů Folková setkání. * Je dramaturgem festivalů Zahrada a Folková růže. * Zatím mu vyšlo pět knih, jednak o hudbě a jednak humorných. * Má dceru a syna, čímž si zajistil šest vnoučat. * Jeho životní krédo: Vstoupíš-li do vozovky, nečum po ženskejch.